Újraindult szakellátások, kicsit másképp

kr rendelo 1Az ügyeleti bejáratot is megnyitják, amikor szükséges.

Türelem - ebből kell most a legtöbb, pedig tudjuk, ha valakinek egészségügyi problémája van, ebből van a legkevesebb. A koronavírus-járvány okozta egészségügyi helyzet igencsak felforgatta az addig megszokott rendet a városi rendelőintézetben is. Több mint 4500 előjegyzett betegnek maradt el a kezelése, ez túlterheli a rendszert. Lapunk 8. oldalán olvashatják, hogy az egyes szakrendelésekre milyen szabályok vonatkoznak. Nagyné Kántor Judittal, a Tiszaújváros Városi Rendelőintézet főigazgatójával az aktualitásokról és a jövőről beszélgettünk.

- Olyan most a rendelőben, mint régen. Sokan vannak, sokan jönnek. Hogy telt az elmúlt pár hónap?

- Megviselte a lakosságot is és nekünk sem volt könnyű. Ezt a szakmát választottuk, nem kívánom, hogy sajnáljanak, de a vírusra mi sem számítottunk. Rengeteg mindent kellett a háttérben tennünk azért, hogy megakadályozzuk a vírus terjedését. Most újra lehet indítani a rendszert, ez mindenki fejében úgy él, hogy minden a régi. De ez koránt sincs így, hiszen a kormány ugyan eltörölte a veszélyhelyzetet, de ezzel együtt a 283/2020-as kormányrendelettel életbe léptette az egészségügyi válsághelyzetet. Ami azt jelenti, hogy Magyarország egész területén egészségügyi válsághelyzeti jogszabályi és működési rend van életben.

- Az újraindítás több szakaszban történt. Nagy munka volt a háttérben?

- Rengeteg. Az informatikai rendszerünket igyekeztünk oly’ mértékben fejleszteni, hogy a betegeknek hozzáférhetőséget biztosítsunk nagyon sok rendelés esetében. Ha regisztrálnak honlapunkon (www. rendelointezet.tiszaujvaros.hu), akkor több szakrendelésre tudnak önmaguknak időpontot kérni. Nem kell az egyébként túlterhelt telefonközpontot hívni és idegeskedni, hogy nem veszik fel. Egyszerre hat vonalon jön be a hívás, a legjobb esetben három-négy embert tudunk ide biztosítani.

- Akik már itt vannak, könnyen bejuthatnak?

- A rendelőintézet területét figyelembe véve igyekszünk úgy beengedni az embereket, hogy a másfél méteres védőtávolságot be tudjuk tartatni. Igyekszünk a szabályoknak megfelelni és csak annyi beteget beengedni a rendelőintézetbe, amennyit fogadni tudunk. Persze adódnak problémák. A laborvizsgálatra három intervallumban adunk időpontot: 7, 8 és 9 órára tömbösítve. Nagyon kérek mindenkit, hogy ne jöjjön ide az is 7 órára, akinek 8 vagy 9 órára van időpontja, hiszen így nagy sor alakul ki. Szerdától két ajtón keresztül engedjük be a betegeket a rendelőintézetbe. Ha torlódás alakul ki, felkészültünk rá, hogy azonnal megnyissunk egy másik ajtót. Az egyik ajtón a laborvizsgálatra érkezők, a másikon a szakrendelésre érkezők léphetnek be. A hőmérsékletmérés továbbra is működik és a kézfertőtlenítés is. Annyi a változás, hogy a covid-kérdőívet már nem itt lent, hanem a szakrendelésen töltik ki, így is gyorsítva a bejutást.

- Ugyanúgy csak időpontra lehet érkezni?

- Igen, a régi rendszer még nem állhatott vissza, hogy csak úgy bejönnek a betegek egy sorszámos rendelésre. Akinek nincs időpontja, nem engedhetjük be.

- Vannak-e még olyan rendelések, melyekre a háziorvos kér időpontot?

- Dr. Bakó Barnabás rendelései, a diabetológia és az endokrinológia, valamint a pszichiátriai rendelés. A háziorvos hívja fel a szakorvost rendelési időben és konzultálnak a beteg állapotáról, ha lehet, akkor személyes megjelenés nélkül oldják meg a terápiát. Ez jól működött az elmúlt időszakban, sok beteg terápiáját be tudták így állítani. A háziorvosok hozzáférnek az előjegyzési naptárunkhoz (a fent említett rendelések kivételével) és ezen rendelésekre is tudnak időpontot foglalni az online felületen.

- Sokaknak volt időpontja március 16. utánra is. Velük mi lesz?

- Összesen 4550 betegnek volt előjegyzett időpontja március 16-án. Egy részüket menet közben elláttuk. Ez a több ezer ember várja, hogy felhívjuk és új időpontot egyeztessünk számukra, az asszisztensek sokszor a telefonközponton keresztül hívják fel a betegeket, és nekik kell a bejövő hívásokat is fogadni. Szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy a kolléganők folyamatosan a központban vannak, de nagyon nagy a kimenő és bejövő forgalom is. Türelmet kérek a betegektől és a kollégáktól is, hiszen ez egy teljesen új helyzet.

- Sok a kérdés a fogászati ellátást illetően is.

- A fogászat alapellátási típus, külön, önálló körzeti tevékenységet végeznek, mint a háziorvosok. Akik a fogászatra érkeznek, itt jönnek be a főbejáraton, mi léptetjük be őket. Azon dolgozunk, hogy a fogorvosok közvetlenül is hívhatók legyenek, így a hét fogorvos bejövő hívásai nem fogják terhelni a telefonközpontot. Illetve még egy könnyítés szerepel a terveink között. Van már egy monitoron vezérelt betegbehívó rendszerünk, nem olyan régen helyeztük működésbe, és ehhez kapcsolódóan van egy betegbehívó oszlop, amire már árajánlatot kértünk. Arra törekszünk, hogy meg tudjuk venni, és ki tudjuk helyezni a beléptető kapuhoz. A beteg itt már tudja azonosítani magát (vonalkódos lelettel, vonalkódos TAJ-kártyával, vagy a TAJ-száma begépelésével) és itt azonnal látszik, hogy mikorra és hova van időpontja, és itt meg is kapja a sorszámát.

Fodor Petra