Valóságos tér, virtuális játék

kr gamer 1
Nem csak játék, közösségépítés is.

Iskolába azért annyira nem szoktak igyekezni a gyerekek, mint amit kedden délután tapasztaltunk. Az ok nem a tanulás volt, hanem a játék. A Brassai középiskola adott helyet a most alakult Gamer Klubnak, ahol a fiatalok most már nem csak a virtuális térben találkozhatnak, hanem a valóságban is.

Több tucatnyian voltak kíváncsiak az új klubra, nagy volt a nyüzsgés a nyitónapon. A Gamer’s ARTS Sportegyesület korábban már szervezett e-sport rendezvényeket, versenyeket, most jutottak el odáig, hogy megnyílhatott ez a klubhelyiség. Az e-sportot űző fiatalok örömmel fogadták.

- Négyéves korom óta játszom - mondta Szilvási Szabolcs - volt PS2-m, PS1-gyel is játszottam, a PS3-at nemrég adtuk el, és PS4-gyel most is játszom. A lövöldözős játékok közül főleg a multiplayer platformokon szoktam játszani, szeretek csapatban játszani. Nagyon örülök ennek a klubnak, mert létre tud hozni egy olyan közösséget, ahol sok ember együtt tud játszani. Nem úgy lesz, hogy mindenki otthon ül egyedül és játszik, hanem itt akár megismerkedhet a többiekkel. Ha viszont egy játékos játszik csak, ahhoz a sztori alapú játékokat tudnám ajánlani.

Hamar megtelt a két terem érdeklődő fiatalokkal és idősebbekkel, jobbára a középiskolás korosztály világa ez, ők voltak a legtöbben.

- Tizenöt éves vagyok - mondta Molnár Ferdinánd -, és olyan négy-öt éve játszom. Szerintem fejleszti a koncentrációt és a reflexeket is. Szeretek csapatban játszani, és itt a klubban több mindent ki tudok próbálni.

Ez is volt az egyik cél, hogy a fiatalok szervezett keretek között, felügyelettel és a virtuális térben, de mégis a valóságban játszanak. A klubot a Gamer’a ARTS Egyesület működteti.

- Elsősorban a Brassai iskolának köszönhetjük a klubot, hisz ők adtak helyet nekünk - mondta Császár Gábor, az egyesület programjainak szervezője. - Minden eddig rendezvényünkkel erre készültünk, célunk volt egy ilyen klub létrehozása. Ha megfigyeljük, akkor például Budapesten a legtöbb gamer helyiség egy szórakozóhelyen van, kocsma, pub. Mi nem ezen a vonalon akartunk elsősorban elindulni, annál is inkább, mert a jövőben tervezünk oktatást is. Ha megnézik a gépeinket, elsősorban a kompetitív vonalat próbáljuk erősíteni, tehát a csapatban való játékokat, és nagyon odafigyelünk arra, hogy az adott korhatár besorolású játékkal mindig a megfelelő korú gyerek játsszon.

- Milyen terveik vannak?

- Hosszú távú terveink között szerepel a szülők felkészítése, olyan előadókat is szeretnénk meghívni, akik a szülőkkel beszélgetnek arról, hogy mi is a gyermekük érdeklődési köre és hogyan lehet az e-sportban támogatni, mederben tartani. Minél többen leszünk, biztosan annál több tehetséges e-sportoló is lesz köztünk. Mivel egyesületünk tagja a Magyar E-sport Szövetségnek, akik tavaly elindították a magyar nemzeti e-sport bajnokságot, így a jövőben mi is tervezzük, hogy ha már lesz egy csapatunk és megfelelően működünk, akkor elindulunk ezeken a versenyeken. Ha lesz egy tiszaújvárosi e-sport csapatunk, akkor akár gálamérkőzéseket is összehozhatunk más városok csapataival.

- Milyen gépekkel, milyen játékokkal nyitottátok meg a klubot?

- Öt elég jó PC-nk van jelenleg, ezen az öt gépen 12 játék van, ebből 9 free to play játék, ami azt jelenti, hogy ingyen letölthető és bárki a saját account-jával be tud lépni, és kedvére játszhat. Három játékot pénzért kellett megvásárolni, az egyik az Overwatch, a másik a Rainbow Six, a harmadik pedig a PUBG, ezekkel azok tudnak játszani, akik megvették a játékot és van hozzá account-juk. A másik teremben van két Xbox 360, és két Xbox One, amit Csanda Gergelynek, a PlayIT főszervezőjének köszönhetünk, rendkívül jó partnerség alakult ki az egyesület és a PlayIT között.

- Bárki eljöhet játszani?

- Február elsejéig igen, ingyenes a klub, bárkit szeretettel várunk hétköznaponként 15 és 20 óra között, itt a Brassai iskola K-épületének emeletén. Február elsejétől tagdíjat kell majd fizetni. Szeretnénk folyamatosan programokat is kínálni, így január 25-26. környékén egy versenyt is tervezünk saját tagjaink között. Friss információkért javaslom, keressenek bennünket a facebookon, az instagramon, vagy a gase.hu weboldalon.

A rendezvényre ellátogatott Csanda Gergely, a PlayIT, a régió legnagyobb gamer rendezvényeinek főszervezője is, akivel az e-sport jelenéről és jövőjéről beszélgettem.

- A gaming nagyon értékes a mai fiatalok számára. Egy világtrend, ami nem csak a jelent befolyásolja, hanem a jövőben is fontos szerepet fog játszani. A helyiek kerestek meg bennünket, és mi igyekszünk felkarolni minden olyan kezdeményezést, ami segíti, hogy a fiatalok a játék világába egy kulturált, szabályozott környezetben léphessenek be.

- Miért fontos ez?

- Mi nem csak a játékot nézzük, számunkra az oktatás is fontos, és azok az üzenetek, amiket a játékon keresztül át lehet adni a fiataloknak, legyen szó akár a társadalmi felelősségvállalásról is.

- Hol áll ma Magyarország az e-sportban?

- Az e-sport feltörekvő dolog, hazánkban viszont még olyan gyerekbetegségekkel küzd, amin sok országban már túl vannak. Itt most indult el valamiféle szabályozottság felé az e-sport, gondolok itt a fél éve alakult Magyar E-sport Szövetségre, vagy a V4-es e-sport bajnokságra, ami a tavalyi év elején volt. Most talán elkezdődhet valami. Eddig sok probléma volt, kezdve a csapatok alulfinanszírozottságával. A megalakult e-sport csapatok nagyon gyorsan szétestek, a kezdeti kudarcok elvették a fiatalok kedvét. Ezek olyan problémák voltak, amik nem segítettek a magyar e-sportnak.

- Miért jobb az, ha valaki egy ilyen helyen játszik, mintha otthon tenné?

- A gamer rendezvények és klubok feladata elsősorban, hogy a fiatalok ne csak a virtuális térben találkozzanak egymással, hanem megismerjék egymást kicsit gépen kívül is, és olyan közegbe kerüljenek, ahol fontos kommunikálni a másikkal és megvan a közösségi élménye is az egésznek. A klub üzemeltetőire, a programok szervezőire nagy felelősség hárul, hiszen nem elég az, hogy valaki bejön játszani, egyéb programokat is szervezni kell. Jelenleg szinte nincs olyan 8 és 22 év közötti fiatal, aki ne játszana valamilyen játékkal a mindennapokban, legyen az telefon, pc, e-sport, konzol. Valamivel mindenki játszik, és ez ma teljesen természetes. Fontos azonban a szülő felelőssége, hogy szabályozza, és megfelelő mederben tartsa a játékot.

Fodor Petra